zondag 17 januari 2010

Palm

briefinganalyse
Zoek een bestaand Belgisch product en maak daar 1 print advertentie voor, dit is de briefing herleid tot het minimum er waren echter enkele “beperkingen”.
De bedoeling van deze opdracht was eigenlijk een onderzoek naar de kracht van tekst, woorden of typografie. Er is een bekend gezegde: “A picture is worth thousand words” en in principe klopt dit wel, maar de kracht van tekst is dat het bijvoorbeeld een extra dimensie aan een afbeelding kan toevoegen. Sterker nog, in onze huidige beeldcultuur is het soms moeilijk om de grens tussen woord en beeld te bepalen. Deze opdracht speelt hier op in doordat we geen extra beelden mochten gebruiken en dus enkel mochten werken met ons product ( het logo, het lettertype, de verpakking, …) zelf, in samenwerking met tekst om een beeld te vormen.
gekozenconcepten
Na een korte omweg via het Canvasbier, bekend van de reeks Tournee Generale op (u raadt het nooit) Canvas, heb ik gekozen om rond het bier PALM te werken.
De identiteit van het bier, en eigenlijk het hele concept van de brouwerij, wordt door Palm Breweries als volgt omschreven: Authentiek, familiaal, nostalgisch, traditioneel “rasbier”. Deze waarden komen tevens terug in het symbool dat ze voor hun brouwerij hebben gekozen, namelijk het Brabants trekpaard. Deze oerdegelijke werkkracht is eigenlijk de belichaming van het traditionele en het nostalgische van de Brabantse geschiedenis. Palm is met andere woorden dus trots op zijn afkomst en wil deze niet onder stoelen of banken steken.
Nu voor deze opdracht heb ik eigenlijk 3 afzonderlijke concepten, omdat ik niet kon kiezen tussen drie ideeën. Deze waren voor mij ongeveer gelijkwaardig qua sterkte en ik wou ze dus alle drie uitwerken.
Het eerste idee is een caféposter die inspeelt op de waarden die Palm uitdraagt, het vertegenwoordigt het nostalgische gevoel van een glas palm. Dit heb ik proberen weer te geven door fragmenten van klassieke Vlaamse literatuur, zoals daar zijn Lijmen/Het Been, Reinaert De Vos, Het Verdriet van België, … Deze fragmenten heb ik vervolgens zo gezet dat ze de vorm innamen van het karakteristieke bolglas van Palm. Het concept is dus vrij eenvoudig: Palm herkent en ondersteunt het traditionele, dus in dit geval weergegeven door de literatuur.
Voor het tweede concept ben ik uitgegaan van het logo, het symbool van palm, namelijk zoals al vermeld het Brabants trekpaard. Een trekpaard is een werkdier en dit herleidde ik snel naar het woord paardenkracht of pk in de volksmond. Dit gegeven wordt toegepast op een bak bier ( wat dus 24pk is). Daar waar men normaal een auto verwacht, in combinatie met een adaptatie van de conventionele promotionele ster, wordt voor een “nieuwe”, grappige invalshoek gezorgd. Deze oplossing beantwoordt, in tegenstelling tot het vorige concept, volledig aan de briefing, daar het effectief om een magazine print gaat en achteraf bekeken vind ik deze toch de sterkste van de drie.
Een derde en laatste idee speelt in op de actualiteit van de economische crisis. Palm wil de mensen wat helpen, een appeltje (in dit geval een palm’ke) voor de dorst bieden. Het concept is ook weer vrij simpel: Palm bespaart op hun reclame, we zien dus een overwegend wit blad met daarop de typo: ‘t Is crisis voor iedereen, daarom bespaart palm op reclame, zodat ze je deze bon cadeau kunnen doen. Een heel basic uitziende print, met dus enkel typo en het logo van Palm, waarvan het onderste deel een uitknipstrook is die je kan inruilen voor een gratis Palm.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten